Thursday 13 November 2014

Tanda-tanda dan akibat badan kurang kalsium.

 
Tanda-tanda dan akibat badan kurang kalsium.
 
 
 
APA TANDA TUBUH KURANG KALSIUM???

Tulang Lemah/Ostreoporosis

Selalunya bagi wanita tak nampak sangat tetapi jika anda terasa ngilu-ngilu, kebas kebas patut berhati-hati. Terutama jika umur mencecah 35 tahun ke atas.
Saraf Kaku/Cramp

Otot serta saraf terasa kaku dan mati rasa. Ini kerana saraf terganggu dalam memberi signal pada otak. Menyebabkan refleksi lambat.

Mudah Lelah

Pening, hilang daya tumpuan, psychosis dan letih pun salah satu tanda kurang kalsium. Ini kerana otak juga memerlukan kalsium.

Sembelit

Salah satu punca sembelit ialah badan kita kekurangan kalsium menyebabkan najis menjadi keras.

Lain-lain
-Kuku Rapuh
-Sakit belakang
-Tak boleh tidur
-Sering sakit gigi/gigi berlubang

Jika anda alami beberapa tanda diatas, anda disarankan jumpa doktor untuk ketahui kadar kalsium dalam tubuh. Doktor akan menasihati anda supaya banyakkan pengambilan makanan yang mengandungi kalsium atau supplement kalsium. Namun pastikan suplemen tersebut bebas pewarna dan senyawa kimia yang berbahaya.


Haaa..jika anda seorang yang tidak gemar minum susu atau produk tenusu, Shaklee ada menawarkan kepada anda produk kalsium yang mengandungi mgnesium dan Vitamin D yang membantu penyerapan kalsium pada tahap maksimum. OSTEMATRIX!! 
 

Jadi saya harap kita semua tidak memandang ringan apabila bercakap mengenai kalsium kerana pelbagai akibat yang boleh mengganggu badan kita daripada menikmati hari yang sihat.


Pertanyaan, konsultasi dan pesanan boleh hubungi saya di:
Siti Rahmah Bt Md. Dali
♥ sms/whatsApp: 019-3842190


 

No comments:

Post a Comment